zondag 10 januari 2016

La Pluie | 100115

Voor het vak 'product design' heb ik de afgelopen twee weken hard gewerkt. We kregen de opdracht om een product te maken; een kruk, paraplu/parasol of een valuta. Gister kreeg ik de eind beoordeling en de docent was vooral enthousiast over de fotografie van mijn eindproduct. Omdat ik er zelf ook wel tevreden over ben wil  ik de foto's graag met jullie delen en daarbij ook het idee erachter.










In eerste instantie was ik vast besloten dat ik een kruk wilde maken, dit leek mij het leukste. Op de dag dat ik met het product bezig ging liep ik vast, en het was sowieso al een rot dag omdat het constant regende en de lucht heel grauw was. Toen bedacht ik mij opeens dat je ook een paraplu mocht maken. Er kwam gelijk in me op om een paraplu te maken die voor mij de regen achtige dagen minder vervelend maken. Om te kijken wat ik eigenlijk nou zo vervelend aan regen vond ben ik alles op een rijtje op gaan schrijven. Het is koud, dikke druppels, vies etc. 

Om het idee wat ik al had even los te laten begon ik met het maken van kleine materiaal  proeven. Uiteindelijk had ik er wel een stuk of 100, maar ik bleef toch het meest gefascineerd door het effect dat het lijmpistool had. Doordat de lijm heet wordt ontstaan er een soort druppels, maar ze blijven met elkaar verbonden. Dit deed mij ook weer aan regen denken, lijmpistool druppels. Regen druppels vallen los van elkaar en de lijm bleef een geheel.. dat bracht me tot het idee om de fijne druppels terug te laten komen in de paraplu.

Ik begon met het maken van de paraplu, en al snel ontstond er een regenachtig effect op de paraplu. Omdat ik nog steeds niet tevreden was ging ik weer brainstormen. Wat maakt regen nog meer vervelend? En dat was de grauwe lucht. er moest meer licht komen.

Uiteindelijk heb ik in de paraplu een kille en een warme verlichting geplaatst. De kille verlichting aan de onderkant staat voor het vervelende dat ik voel bij regen. En de warme verlichting aan de bovenkant staat voor het minder erg maken ervan. Uiteindelijk is de paraplu voor mij een beeld geworden waardoor ik mij minder vervelend voel op het moment dat het regent. 

Hebben jullie ook zo'n hekel aan regen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten